Whitepaper

42 procent aan gewonnen mobiliteit door inzet orthopedische schoenen OSA (een effectiviteitsstudie)

Evidence Based , Onderzoek ,
Livit zorgprofessionals
whitepaper
42 procent aan gewonnen mobiliteit door inzet…

Doel: delen van onderzoeksresultaten over de effectiviteit van orthopedische schoenen ervaren door onze klanten

Doelgroep: Medisch Specialist, Huisarts, Paramedicus, Zorgprofessional

Pagina’s: 4

Samenvatting: In ons klantonderzoek naar de tevredenheid over orthopedische schoenen kregen inmiddels bijna 10.000 klanten na het aflevermoment van hun schoenen vragen voorgelegd over draagcomfort, gebruiksgemak, cosmetiek en samenwerking met medisch specialist. Aan 5.721 klanten werden vragen gesteld over de effectiviteit gemeten in gewonnen ADL (Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen) door de (orthopedische) schoenen. De respons was 42%. Patiënten ervaren een sterke mobiliteitsvergroting door het dragen van orthopedische schoenen (OSA), 60% kan weer naar de winkel of een flinke wandeling maken en is ruim twee maal zo groot. De mobiliteitsfactor (ADL) stijgt met 42%!

Door het gebruik van orthopedische schoenen is de mobiliteit gemeten in de ADL Factor met 42% gestegen, van een 5,2 naar een 7,5. De mobiliteit is sterk verbeterd. De groep die alleen in huis kan lopen is met driekwart gereduceerd en de groep die weer een flinke wandeling kan maken is ruim 3x gegroeid. Daarmee dragen orthopedische schoenen sterk bij aan de mobiliteit van onze klanten. Afgelopen jaar is de effectiviteit van de inzet van orthopedische schoenen gegroeid, 42% van onze gebruikers geeft aan weer een flinke wandeling te kunnen maken. Dat is 27% meer dan in 2019

Communicatie en afstemming is essentieel voor kwalitatief goede voetzorg. Voor patiënten met voetproblemen die een orthopedische schoen (nodig) hebben zijn veel verschillende disciplines betrokken. Voor deze patiënten zijn medisch specialisten, huisartsen, podotherapeuten, orthopedisch adviseurs, nodig om de juiste zorg te bieden. Afstemming tussen deze partijen is nodig om het doel te bereiken.

Afstemming betekent afspraken maken met elkaar door gebruik te maken van bestaande regelingen en door op uniforme wijze informatie uit te wisselen. Maar afstemming is ook transparant communiceren met zowel patiënt als elkaar als zorgprofessionals. Om op deze manier samen te werken moet je elkaar kunnen en willen aanspreken.
De afgelopen jaren hebben wij extra geïnvesteerd in de ontwikkeling van competenties van zowel onze orthopedisch adviseurs als de leidinggevenden op het gebied van samenwerking, en het functioneren van sociale netwerken. Wij willen hierin voorop lopen en zoeken naar partners die in dit netwerk willen stappen voor een kwalitatief betere en efficiëntere voetzorg.

Met het delen van patiënt- gerelateerde uitkomstmetingen hoopt Livit een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de zorg voor onze klanten.