Whitepaper

30% meer mobiliteit door inzet orthopedische schoenen OSB (een effectiviteitsstudie)

Evidence Based , klantervaringen , Onderzoek , OSB ,
Livit zorgprofessionals
whitepaper
30% meer mobiliteit door inzet orthopedische schoenen…

Doel: delen van onderzoeksresultaten over de effectiviteit van orthopedische schoenen (OSB) ervaren door onze klanten

Doelgroep: Medisch Specialist, Huisarts, Paramedicus, Zorgprofessional

Pagina’s: 4

Samenvatting: in 2018 is Livit gestart met een klantonderzoek naar de tevredenheid over orthopedische schoenen. Aan 1.567 klanten werden na het aflevermoment van hun voorziening vragen gesteld over draagcomfort, gebruiksgemak, cosmetiek en samenwerking met medisch specialist. Ook werden aan 893 klanten vragen gesteld over de effectiviteit gemeten in gewonnen ADL (algemeen dagelijkse levensverrichtingen) door de schoenen. De respons was ruim 30%.

Het doel van orthopedische schoenen is het optimaliseren van loopcomfort en het zorgen voor meer bewegingsvrijheid van de dragers van de schoenen. 28% mobiliteitsvergroting door het dragen van orthopedische schoenen (OSB) en 75% van de klanten die weer naar de winkel of een flinke wandeling kunnen maken. Zonder orthopedische schoenen kon bijna een kwart slechts binnenshuis lopen.

Het ervaren draagcomfort van orthopedische schoenen zijn in de periode 2016 tot 2019 compleet veranderd. Waar in 2016 de groep kritische klanten gelijk was aan de groep klanten die een 9 of een 10 scoorden, is in 2019 de fanclub 3,5x zo groot. Daarmee is de NPS score van -3 gestegen naar +36

Klanten zijn enorm enthousiast geworden over de cosmetiek van de orthopedische schoenen, zelfs meer dan de helft scoort de schoenen een 9 of een 10. Daarmee is de NPS score bijna 9x zo hoog, van een score 5 in 2016 naar een score 43 dit jaar.

Met het delen van patiënt- gerelateerde uitkomstmetingen hoopt Livit een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de zorg voor onze klanten.