Vakpresentatie

Effectiviteitsonderzoek naar inzet orthopedische schoenen (OSA)

klantervaringen , Onderzoek , Orthopedische Schoenen , OSA ,
Livit zorgprofessionals
academy
Effectiviteitsonderzoek naar inzet orthopedische schoenen (OSA)

Doel: delen van de onderzoeksresultaten over de effectiviteit van orthopedische schoenen (OSA) ervaren door onze klanten

Doelgroep:
Medisch Specialist, Huisarts, Paramedicus, Zorgprofessional

Slides:21

Onderwerpen:
• Meer patiëntregie door meer uitkomstinformatie
• Het onderzoek – algemeen
• Loopmogelijkheden
• Pijnervaring

Samenvatting: In ons klantonderzoek naar de tevredenheid over orthopedische schoenen kregen inmiddels bijna 10.000 klanten na het aflevermoment van hun schoenen vragen voorgelegd over draagcomfort, gebruiksgemak, cosmetiek en samenwerking met medisch specialist. Aan 5.721 klanten werden vragen gesteld over de effectiviteit gemeten in gewonnen ADL (Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen). De respons was 42%. Hiervan gaf 50% van de patiënten aan mobiliteitsvergroting te ervaren door het dragen van orthopedische schoenen (OSA) en 60% kan weer naar de winkel of een flinke wandeling maken.

Klantonderzoek onderdeel van wettelijke regelgeving: de nieuwe regelgeving voor medische hulpmiddelen (MDR) beoogd de kwaliteit en veiligheid van medische hulpmiddelen te waarborgen. Naast strengere markttoelating en toezicht stelt de MDR ook eisen aan fabrikanten voor het volgen van hun product nadat het op de markt is toegelaten en in gebruik is genomen, de zogenaamde Post Market Surveillance (PMS).

Sinds 2016 doet Livit onderzoek naar de tevredenheid van haar hulpmiddelen. Wij stellen na het aflevermoment van de voorziening vragen aan onze klanten over draagcomfort, gebruiksgemak, cosmetiek en samenwerking met de medisch specialist en adviseur. Daarnaast stellen wij vragen over de effectiviteit van de geleverde voorziening, gemeten in gewonnen ADL (Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen). De respons op deze “patiënt gerapporteerde uitkomst informatie” (zogenaamd PROM onderzoek) is hoog met gemiddeld 42%.

Deze respons wordt binnen ons systeem direct teruggekoppeld aan de behandelend orthopedisch adviseur en is gekoppeld aan het individuele digitale klantdossier. Noodzakelijke acties hierop worden via een controle systeem gewaarborgd. Met deze input kan op doeltreffende wijze, waar nodig, op individueel of productgroep niveau worden bijgestuurd op het ontwerp, de kwaliteit en of effectiviteit van de voorziening. Productie- en productprotocollen kunnen op deze wijze effectief en continu worden verbeterd en geoptimaliseerd en vormen daarmee een belangrijk onderdeel van ons kwaliteitsmanagement systeem.

Met het delen van patiënt- gerelateerde uitkomstmetingen hoopt Livit een bijdrage te kunnen leveren aan het verbeteren van de zorg voor onze klanten.